blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Het is bijna zo ver! Op 17 september komen leraren, schoolleiders, curriculumexperts van SLO en toetsexperts van stichting Cito bij elkaar bij het Vredenburg in Utrecht. De aftrap van het schooljaar waarin we met veertien scholen de conceptexamenprogramma’s voor vmbo-bb, -kb, -gl/tl, havo en vwo gaan beproeven. Wat houdt dit in en hoe pakken we dit aan? Je leest het in dit bericht.
Twee jaar lang werkte een vakvernieuwingscommissie met vele anderen aan de programma’s maatschappijleer. Zij formuleerden inhouden die voor leerlingen relevant zijn om te leren, te kennen, kunnen en ervaren. Een ambitieus en betekenisvol curriculum!
Bij het vak maatschappijleer springen er een aantal ‘nieuwigheden’ echt uit:
Die vraag staat centraal als we met leerlingen, leraren en schoolleiders aan de slag gaan. We doen het werk van de commissies dus niet dunnetjes over, maar we toetsen de conceptopbrengsten aan de praktijk.
Een cruciale fase, want:
De belangrijkste vragen waar we met leerlingen, leraren, schoolleiders en andere betrokkenen een antwoord op gaan zoeken:
We beginnen op 17 september 2025 met een startdag in Amersfoort. We gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s en geven leraren inzicht in de inhouden die we gaan beproeven. Ook brengen we in kaart of er nog laatste (kleine) bijstellingen nodig zijn in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA).
Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met onze curriculumexperts lessen voor. In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven de leraren les in de volgende nieuwe inhouden:
Deze evalueren ze tijdens een tweede landelijke bijeenkomst op 14 januari 2026. Vanaf januari beproeven leraren andere inhouden:
Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie op 15 april 2026. Tussentijds bezoeken we de scholen en organiseren we voor de leraren online vragenuren en uitwissel- en themasessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen.
Parallel aan het traject met leerlingen en leraren, praten we met schoolleiders over wat nodig is om de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) goed te laten landen in de klas en in de school. En wat daar ook landelijk voor nodig is.
Vanaf april wegen we alle feedback zorgvuldig, bespreekt deze met betrokken partijen en scherpt vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.